lördag 4 juni 2011

Frihet

Nu vet vi att Mubarak har avgått i Egypten. Och igår (110406), sa arabförbundets generalsekreterare, Moussa, att han var övertygad om att hela arabvärlden kommer att förändras i demokratisk riktning inom fem år. Människor reser sig mot diktatur och korruption, i längtan efter en ledning som öppnar för allas inflytande.
Men kan verkligen ett demokratiskt styre garantera att inte destruktiva krafter återigen tar makten? Demokrati betyder ju folkstyre, och om en ledare är bra på manipulation, kan ju han eller hon mobilisera en folkmajoritet till att rösta bort demokratin. Eller hur?
Jo, så är det säkert, tänker jag. Därför måste demokrati handla om mer än styrelseskick.
Att jag tänker så här, och nu försöker formulera mig, vill jag tacka Madeleine Cohen för, som hade synpunkter på en tidigare artikel i ämnet.
Det jag kommit fram till är, att demokrati ytterst måste handla om värnandet av ett visst värde. Och alla medborgare bör ha funderat noga på det värdet, och de flesta dragit slutsatsen att det är av största vikt att värna detta värde; såväl på egen hand som tillsammans med andra.
Värdet jag syftar på är: Allas lika rätt till respekt för sin olikhet.
Om medborgarna ”skriver under på” vikten av att värna det värdet, då vill ingen ta makten över någon annan. Och samtidigt är de beredda att försvara både sin egen och andras rätt till frihet att vara på sina egna villkor. Förutsatt förstås, att detta inte kränker någon annans motsvarande rätt.
Eller hur ser du som läser på detta? Hör gärna av dig med reaktioner, invändningar, tankar…
För visst är det sant, som ofta sägs, att demokrati är något som oavbrutet måste odlas, för att finnas kvar.

Mats Söderlind
matsoderlind@gmail.com

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar