Detta är ju ett väldigt naturligt tänkande, fast kanske lite trassligt att förverkliga. Då är det destu mer intressant att observera att:
Vi kan notera att CityGross i Boländerna just nu har en kampanj där de ger alla med City Gross Förmånskort 12 % rabatt (motsvarande momsen(!)) på frukt och grönt (som de menar är deras nyttigaste(!) avdelning). CityGross gör alltså just nu ett litet försök med att differentiera momsen, och motiverar detta med att det hjälper kunderna till bättre hälsa då frukt och grönt blir billigare för kunden.
Vad de vinner på detta verkar vara att de binder upp kunder till deras kort. De har även förbundit sig med mängder av samarbetspartners för att ge fler sådana lockande förmåner. "- Glöm inte kortet!", avslutar de med.
Detta är ju intressant just därför att CityGross därmed gör det omöjliga möjligt.
När jag pratat med folk om att varuhusen m.fl borde ha olika moms på olika varor i proportion till den samhällsnytta de kan förväntas tillföra så har den omedelbara spontana reaktionen oftast varit att "Det kan de ju inte för det vore olagligt(!)". Företagen får inte själva bestämma momsen.
Men se här då, på detta exemplet.
Javisst är det en kampanj, företaget sänker vissa priser, motsvarande sänkning av momsen. Sänka priset får de naturligtvis göra, eller hur? En sänkning på visst sortiment bör väl då kompenseras på andra bitar i sortimentet, antingen genom prishöjningar där eller genom uteblivna sänkningar eller kampanjer där. Det är väl knappt att det märks men likväl måste ju allt balansera upp, som i ett nollsummespel.
Det kan finnas andra effekter också, som att CityGross får en image av att vara ett hälsans hus och därmed lockar fler kunder generellt. Eller att man gör en sänkning som syns men som inte är lika stor som de varuhus som just nu säljer höstrotfrukter för 2:95 kr/kg. Fast å andra sidan så skulle ju momskapningen vara ovanpå alla andra rabatter. Så om CityGross skulle börja sälja morötter och betor för 2:95 per kilo (2:95 på prislappen alltså) så skulle det innebära, om momsen är 0 %, dvs 0 kr, att den sedvanliga momsen inte är inräknad i det priset.
De butiker som säljer för butikspriset 2:95 kr/kg inklusive normal moms à 12 % betalar till skattmasen 12 hundradelar av ursprungspriset. Momsen betraktas ju som en pålaga. Så om ursprungspriset är p så är butikspriset 1,12 gånger så högt, dvs
p + 12 % av p = 2:95 kr,
vilket betyder att p = 2.95/1.12 kr och mellanskillnaden, 2.95 - p = 30 öre är det som går till skattmasen.
CityGross lägger väl i stället, osynligt för kunden, på momsen till försäljningspriset då de betalar till skattmasen. Från ett högre fiktivt pris P kapas momsen och resultatet blir 2:95 kr.
P - 12 % av P = 2:95
betyder att P = 2.95/0.88 kr och momsen som Citygross betalar till skattmasen, verkar bjuda kunden på, blir då mellanskillnaden mellan detta pris och försäljningspriset: P - 2.95 = 40 öre.
Den kapade momsen betalar väl CityGross ändå in till Skattmasen. .. ? Det är ju det CityGross bjuder kunden på, eller hur?
Men var nu detta rätt?
Inte kan väl CityGross välja att betala in mer skatt?
De uppger ju faktiskt att de ger 12 % rabatt. Det lär väl explicit betyda att de sänker priset för varan så mycket att det upplevs av kunden som en sänkning av priset på prislappen (som är inklusive moms) med 12 % av normalpriset. Det nya priset (inklusive moms) ska alltså vara 12 % lägre än normalpriset (inklusive moms). Hur mycket momsskatt betalar CityGross då?
Momsen som betalas med det sänkta priset är i realiteten momsen på ett ännu lägre fiktivt pris utan moms, sådant att det ännu lägre priset plus moms på det priset blir lika med det sänkta priset. Om det sänkta priset alltså är 2:95 kr/kg så är den dolda men trots allt existerande momsen som betalas in till skattmasen av CityGross 30 öre liksom i första fallet ovan.
Kunde det göras enklare? Är nog lättare att göra ännu mer invecklat!
Inga kommentarer:
Skicka en kommentar